Thursday, April 13, 2006

cellprov

det har jag tagit ett par stycken nu, och faktum är att det gick bra.
Jag fick beröm av handledaren som tyckte att jag hade bra handlag och snabbt fick ett bra utstryk på objektsglaset.
Av någon konstig anledning så känns det väldigt bra också, det känns naturligt på nått sätt. Som om jag har gjort det förut. Men det är mycket med detta yrket som får mig att känna så. Det enda som fortfarande känns urkonstigt är att göra en vaginal palpation dvs en gyn us. Jag känner mig som tyska b-skådisen Helga som skall leka barnmorska.... och inte ens gör det speciellt bra.
Men jag hoppas att jag skall klura ut det dära med tiden också.

Hur går då ett cellprov till?
Jag tänkte förklara det lite snabbt... En del har den uppfattnignen att det är ett prov som man tar från livmodern och så är ju inte fallet. Själva provet tas ifrån tre olika ställen på livmodertappen.
Först tar man med en tunn träspatel i vad som kallas bakre fornix, det är den fickan som bildas under/bakom livmodertappen. man vill få med avstötta celler och stryker på ett objektsglas. Andra delen tas med en liknande träspatel och den stryker man på portio , portio är den ytan på livmodertappen som man ser när man tittar in vaginalt. Sista delen av provet tas med en tunn mjuk borste ifrån livmoderhalskanalen. man roterar borsten runt ett par varv för att fånga upp lite avstötta celler.
Alla utstryken sätts på olika ställen på objektsglaset som sedan fixeras i sprit Man sätter det i sprit med en gång för att cellerna inte skall torka.

Objektsglasen skickas sedan till labb där de analyseras.
Man letar efter cellförändringar helt enkelt, cellförändringar kan men behöver inte vara ett förstadie till cancer.

Tar man sina cellprov regelbundet vart 3:e år så hinner inte det utvecklas till något allvarligt eftersom det är en långsamt växande cellförändring som kommer på ytan och växer långsamt in i vävnaden. På detta vis så hittar man förändringarna tidigt och följer upp det på kvinnokliniken. Där tar man ställning till om man skall behöva göra någonting åt det eller om man avvaktar och tar nya prover.

Hur får man då dessa förändringar. Jo cellförändringar orsakas av HPV virus. ett human papylom virus som man får via samlag, det är därför som man inte behöver göra cellprov om man inte samlagsdebuterat.

Hur skyddar du dig?
Gå och ta dina cellprov regelbundet när kallelsen kommer... det är en enkel och billig livförsäkring även om det är ovanlgit att man utvecklar livmoderhalscancer

No comments: