Tuesday, April 11, 2006

torsdag fredag måndag tisdag

ujujuj hur skall jag hinna ikapp..
i torsdags gick jag bredvid den älsta av barnmorskorna på mvc, hon går tyvärr i pension nu i maj och det är synd för hon var helt fantastisk som barnmorska och jag önskar att jag får en liten bit i mig som är som hon är för jag gillade henne skarpt. Kunnig, omtänksam, kvick , mänsklig, rakt på sak och mycket bra på att lära ut.
Jag var med på 4 prev, 2 grav kontroller och fick ta mitt första cellprov kvinnan var visserligen hysterektomerad så det vart bara ett utstryk som skulle göras med borsten i botten på vagina om man säger så.

När hon hade telefontid så fick jag gå med en annan barnmorska där det blev en efterkontroll och två gravkontroller... vi hade även ett bra samtal om usg och vad man ser och kanske framför allt vad man skall göra / gör med det som man ser. på eftermiddagen så var det tyvärr många som uteblev... undrar om det var jag som hade dåliga vibbar med mig. var även med på en inskrivning på en tjejj som var 16 år.
Tänker mycket tillbaka på hur jag var när jag var 16 och vad det är för hjälp som man behöver då fredagen fick ett abrupt slut då de vid middagstid ringde från dagis och bad mig komma och hämta minsta barnet som var sjukt.
Det blir lite fel att avsluta dagen så utan att ha hunnit debrifa lite om dagen eller veckan.... så resultatet blev 2,5 gjorda dagar av 5.... inte så bra kanske. Man jag var dock med på en spiral utdragning och insättning. Jag fick dra den gamla spiralen (gyne T) och det kändes bra... bara att vänja sig vid att använda instrumenten är ju bra. Annars var det gravkontroller och en inskrivning (tagit mrsa odling) samt prev & p spruta. Måndag.... fy sjutton vad helgen går fort... jag vill inte vara med tänkte jag när jag steg upp tidigare än tuppen och släpade upp barnen för att åka till dagis.
Vart dock i god tid till praktiken och det känns ju alltid bäst. Jag fick sätta en depo provera. (p spruta) hade 6 gravkontroller, postcoital blödning, 2 prev,ett cellprov som aldrig kom , synnerligen blandad kompott... dagen varade länge och jag fick slita mig när det var dax för mig att bli hämtad. Jag i min enfald trodde jag skulle slutat tidigare... så tisdag idag... första tre patienterna dök helt enkelt inte upp.. den första pga att hon kikade in dagen innan, de två andra uteblev bara... och sedan så missade jag en prev för att min handledare tyckte det var för känsligt.
Istället var jag med på 5 usg med min handledare nr 2. intressant verkligen. Jag kan nu med lätthet se skillnad på en pojke och flicka... iallafall om barnet visar upp rätt sida sas och framför allt sent i grav. en inskrivning, 5 gravkontroller, 2 cellprev, 1 prev... dagens skörd var intressant.... nu känner jag huvudet tydligt och det blir lättare och lättare att känna bebisen också... DET känns skönt...

No comments: