Wednesday, February 7, 2007

ärrläkning

Idag var jag på en föreläsning om sårvård, visserligen inte alls i obstetriskt syfte men vissa saker som är bra kan man ta från en changer och aplicera på en annan.

Då fick jag höra lite fakta om ärrvärnad.

Ärrvävnad tar lång tid på sig att läka, det har inte samma flexibilitet och elasticitet som vanlig hud. ( det visst jag väl iofs innan) och det tar upp till 2 år !!! innan den är färdigläkt ( detta visste jag däremot inte) och för att den skall läka på bästa sätt bör man ha tejp ovanpå ärret i upp till ett år. Ur osbtetrisk synvinkel tänker jag här nu på sectioärr så klart.
Ärrvävnad skall inte heller under denna tiden utsättas för solen då den blir missfärgad och brun och syns väldigt mycket tydligare om man solar...
så för smala fina ärr som föreläsaren uttryckte sig, tejp på ärret första året för att skydda mot mekanisk skada, samt undvika solen....

1 comment:

Anonymous said...

Det hade jag ingen aning om! Och det var ingen som sa något efter mitt snitt...fast jag vet inte om jag hade velat ha tejp på magen i ett år.
Man lär sig något nytt varje dag :-D