Sunday, April 8, 2007

akut syrra eller inte

det är frågan.
Ja jag vet att det råder delade meningar om hurovida det är viktigt att man har jobbat som syrra innan man börjar läsa vidare. Själv anser jag det inte vara nödvändigt alls. Men jag kan ju se vissa fördelar med det.
Det är som om lägret är delat i två vad det gäller denna fråga, de som själva jobbat i massa år innan de läst vidare och de som inte gjort det. De som jobbat en massa själva anser ju självklart att detta är det enda rätta sättet och att alla som inte har jobbat i 10 år på akuten ( viss överdrift så klart.) kan absolut inte bli ngra ba barnmorskor. De som inte har jobbat en massa har inte riktigt samma åsikt. Visst är det bra om man på 2 sekunder kan smälla in en nål i en akut situation, men å andra sidan kan man ha jobbat i 15 år som sjuksköterska och aldrig någonsin satt en nål i ett akut läge. Men visst är det så när det kommer en studerande, en av de första frågorna är jaha vad roligt, vad har du jobbat med innan då? Säger den stackars människan då att hon inte har jobbat som sjuksköterska så ser man personalen växla blickar...o jag ser vad de blickarna betyder, jaha... en sådan till,,, en sådan som inte kan någonting.

Förlossningen i sig är stor och skrämmande.... det är mkt som man måste lära sig som är nytt och det hjälps inte alltid att man har jobbat tidigare. Mycket handlar om tur och träning...

Jag har varit med om två rätt akuta situationer på sistonde, en på barnets indikation och en på moderns och det är inte lätt i början att veta hur man skall agera. Jag är inte en akutsyrra, men jag är inte heller rädd. Dock kkan jag ju inte veta hur jag skall agera i en situation när jag aldrig varit i den tidigare. Och det är besvärligt när folk förväntar sig att man skall veta det.
*pustar*

längtar tills den dagen då jag kan känna mig mera säker.

No comments: