Sunday, May 13, 2007

andra sidan

av det som vi gör, är prematur/småbarns vården.
En del av utbildningen innebär att gå där ett par arbetspass för att se hur den sidan av vården fungerar. Jag har ingen tidigare erfarenhet av neonatalvård förutom de gånger man interagerar mellan BBvåden och neo. Antingen pga att mamman ligger hos mig och barnet på neo eller att man behöver lite hjälp med att ta prover eller liknande.

Jag tillhör dem som aldrig har velat jobba med sjuka barn, det gör för ont i hjärtat helt enkelt, så därför känns det mest jobbigt att gå på denna avdelningen. Men det är ett steg i min utbildning och jag måste göra det.

Som tur är ligger här inga dåliga barn nu, här är bara barn som fötts för tidigt och behöver hjälp och stöd för att kunna växa, hjälp med mat, värme, och massa massa närhet.

de är så otroligt små.

Det minsta barn jag förlöst var i v 34 och vägde ca 2 kilo, dessa småttingar väger lite mer än hälften och inte så mycket när de föddes.

Häftigt egentligen att se dem, se att här kan man göra så mycket för dem och de kommer att växa sig stora och fina och må bra.
det är otroligt fantastiskt egentligen.

No comments: