Friday, May 11, 2007

när sugklockan hänger i luften

i vissa situationer känner jag mig fortfarande otroligt otrygg även om jag numera tycker mig kunna hantera det mesta som händer under en normal förlossning. Även att se det normala mönstret i en CTG kurva beroende på vart nånstanns under förlossningsförloppet om man befinner sig. Att hjärtljuden normalt går ned under krystskedet och att det är OK så länge man ser att de hämtar sig vid värksläpp och att de inte segar sig upp och blir till komplicerade decelarationer. Det som är svårt är inte att se en normal kurva eller att se en avvikande eller rent av patologisk kurva det svåra är kurvorna mittemellan som är svårtolkade ..... Men det som jag på sista tiden har märkt skapar mest ångest hos mig är de dära kurvorna som inte ser bra ut, när man kontaktat läkaren och han/hon bedömt att åtgärd skall göras ex sugklocka , och så står man där, kurvan är patologisk, krystningen går så där och klockan läggs aldrig... och man blir nervösare och nervösare.... man kan inte heller fråga för att man vill inte skrämma kvinnan och man fattar inte vad som händer... allt jag i det läget vet är att sugklockan står där bakom, läkaren står bredvid, kurvan är urdålig och handledaren säger skarpt NÄSTA värk så tar vi den... vilket innebär nu MÅSTE detta barnet ut.... *gahhhh* vi diskuterade efteråt och ingen förstod varför klockan inte lades... varken jag eller handledaren. Nu gick förlossningen bra, men när det kommer ut en bebis som är tagen och har ett ph som visar på att den hade behövt komma ut tidigare då känns det inget roligt.

2 comments:

Maggan said...

Jag får så många frågor när jag läser om det här...VARFÖR ska man promt vänta och "hoppas" på det bästa, när allt indikerar att det håller på att gå galet? VARFÖR använder inte läkaren klockan, när allt även efteråt visar att det hade behövts? HUR förklarar läkaren varför han/hon avvaktade, när ett barns liv stod på spel?
Jag får kalla kårar när jag läser om det här, fy för läkare som förlitar sig på "tur"!! Hur ska man någonsin våga föda barn igen, när en del är så nonchalanta för att det kan sluta riktigt illa!?

barnmorskan said...

jag förstår precis hur du menar, för det var ju precis så som jag tänkte och kännde. Samtidigt får jag nånstanns i mig själv försöka förlika mig med tanken och känslan att h*n visste nog vad h*n gjorde... att jag kanske överreagerar för att jag ÄR ny och ovan och trots allt inte har det ansvaret och kompetensen.
FÖr om jag inte kan förlika mig med och hantera mina känslor kommer jag aldrig orka jobba vidare...
Jag har träffat barnet ett par dagar senare.... en UNDERBAR liten h*n som mår aldelles utmärkt *glad*