Friday, January 20, 2006

fredag

det sista passet blev otroligt lungt.
Kanske är det jag som har en lugnande inverkan för det verkar som om all födande aktivitet avtar så fort jag närmar mig förlossningen. De dagar jag varit ledig eller precis innan jag gått på ett pass kan det vara hur många förlösta som helst.
Sist jag var ledig hade de tex förlöst 6 stycken tror jag det var. Nåväl. Jag trodde först jag skulle uppleva det som väldigt jobbigt att arbeta natten. Dels för att jag inte arbetat ett nattpass på länge och definitivt inte har vanan inne. Dels för att jag inte kunde sova in mig innan det var dax att åka iväg. men det gick riktigt bra och var riktigt mysigt och trevligt.
Mycket av den dåliga stämningen var borta, alla var trevliga och tillmötesgående och vi hade ett riktigt trevligt pass. Det känns otroligt skönt. När jag kom var det en mamma som förlösts vid 7 tiden och där fick jag hjälpa till med efterskötningen.

Äntligen känndes det som om jag gjorde nånting mer än att bara stå bredvid och titta på. SKÖNT. Att hantera spädisar har jag ju iallafall vanan inne av. Vid elva tiden följde vi med paret upp till BB för att installera dem på ett föräldra rum. det var deras första barn och en ljuvlig liten pojke. Efter detta hade vi enbart en patient som fick sovdos för att kunna sova. Henne hade den andra brnmorskan hand om för att vi skulle ta de som kom in och ev var i gång i ett aktivt förlossningsarbete. Någon sådan dök aldrig upp dock. Vid midnatt ringer det en kvinna 3 gravida - 1 para nu gravid i v 26 med minskade fosterrörelser. Denna kvinna kom senare in för kontroll och bebisen mådde utmärkt.
Resten av natten hade vi ingenting att göra. När klockan närmade sig fem så gav jag upp hoppet om att nån förlossningspatient skulle dyka upp , och eftersom jag slutar klockan sju så är det knappast heller troligt att det skall dyka upp någon som är i ett så långt framskridet förlossningsarbete att det skall bli en förlossning som är klar innan klockan 7. Då valde jag att åka hem och sova. De andra passen hade jag stannat över sammanlagt 2 timmar så att nu gå två timmar tidigare var ok för min del. Jag vill ju att det skall finnas någonting för mig att se/göra när jag väl är där... inte bara sitta av tiden. Det kommer jag inte att bli någon bra barnmorska av... Imorgon är det dax för nästa pass. Då blir det ett kvällspass.

No comments: