Monday, January 23, 2006

går det troll i det?

Iallafall känns det så just nu.
För efter 4 stycken förlossningar på raken så är det endast en som varit normal. Min första slutade i ett akut sectio, den andra var en PN, tredje blev ju en hög sugklocka och ett POS och nu sista passet var det en total sfinkter ruptur. Alltså en grad 4 bristning som läkaren fick suturera i narkos.

Varför kan jag inte få några normala förlossningar? Jag kände redan efter denna förlossningen där vi hade en mycket trött och rädd mamma, en bm och en uska som hjälpte till med att stärka benen, jag och min handledare som försökte göra perinealskydd samt leda bebisens huvud och den läkare som gjorde yttre press när fosterljuden börjde få svårt att hämta sig emellan värkarna, att jag var darrig på handen.
När vi satt för att dokumentera så var det mycket svårt att koncentrera sig och jag kan nog säga att jag inte riktigt mådde ok. Kännde mest att jag vill nog gå hem.... Sen skulle vi få nått lätt sa min handledare, en inskrivning i v 32 , övertag från ett annat sjukhus med en prematur vattenavgång. Enkelt blev väl inte det heller med tanke på att CTG direkt visade flera djupa deccelerationer, in vända mamman på ena sidan, när deccelerationerna fortsätter, in vända på andra sidan.... flertalet gånger. Dessa kan enl handledaren bero på en ev navelsträngsprolaps.

In , kalla på läkaren, försöka göra undersökning, direkt blir kurvan takykard istället. Så även där inne blev det dramatiskt. Dock så lugnade ctg kurvan ned sig efterhand och när vi gick hem såg det bättre ut men jag känner mig rätt så mör. Är det inte meningen att jag skall ha några normala förlossningar som jag kan räkna? Så som det står nu har jag varit med på 4 men 1 får jag räkna (möjligtvis 2). Jag känner mig ganska så inkompetent och förrvirrad. Är det bara en sådan dag eller har jag helt fel koll på vad detta yrket innebär? Just nu så känns det ju så iallafall. Hoppas på bättre tur. Score denna veckan 2 flickor 2 pojkar.

No comments: