Monday, January 16, 2006

slut i huvudet

Inte kan jag säga att jag mår särskilt bra av att komma hem efter detta första pass på förlossningen. Och det är inte ens arbetets fel, jag lyckades komma hela 5 minuter för sent efter att ha hamnat bakom en traktor på vägen upp till sjukhuset. Ingen vidare start.... och naturligtvis fick jag mig en känga för det när det var dax att gå hem :-( Ses i morgon.... tyst.... helst i tid... inga traktorer !
Jaha... precis som om det är nått man vill, det är inte nog jobbigt med att faktiskt komma för sent? Bah... jag hörde på hennes röst att hon inte trodde mig men det är ju hennes problem. För om jag nu bara skulle hitta på en undanflykt så skulle jag väl ändå välja en bättre eller mera trovärdig en?
Ingen muntergök.... nä det hade jag fått höra innan att min handledare var och det fick jag ju ganska så omgående bekräftat... men hon var otroligt bra mot föräldrarna så det får jag ändå ge henne credit för. Men jag känner ärligt talat inget förtroende för henne. Det är ingen som jag skulle dela med mig av mina tankar o känslor med för hon ger en intrycket av att hon inte är intresserad av att lyssna. Det är jobbigt tycker jag med människor som får en att känna som om man tränger sig på dem när man berättar om nått, som om det jag har att säga inte alls är intressant på nått sätt. :-( tråkigt men sannt.
Nåväl, jag har fått göra en del idag iallafall. Min första VU med cervix status.
Det _var_ svårt att känna men dock inte riktigt så svårt som jag trodde att det skulle vara. Jag fick sätta ctg och jag fick göra en amniotomi, dessutom fick jag för första gången sterilklä mig för att vara med på ett akut sectio... Det har jag inga som helst problem med... men allt annat... det är jobbigt att vara studerande som sagt, speciellt när man känner sig ovälkommen och när man hör personalen sitta och diskutera att de har 5 elever denna terminen och att de inte vill ha flera. Och man hör barnmorskor sitta och kommentera att de verklgien _inte_ vill ha några elever. Då känner man ju inte alls sig i vägen eller så.... men men det kanske blir bättre. Imorgon så får jag mejja ned ev traktorer och vara i goooooood tid.
slutresultat: 1 gravida - amniotomi - NO2 - utebliven progress - akut sectio i slutet av passet.

No comments: